Pomimo stopniowej stabilizacji po pandemii COVID-19, branża turystyczna w całej Polsce wciąż zmaga się z wieloma wyzwaniami. W 2023 roku Fundacja Symbioza przeprowadziła monitoring obiektów turystycznych, w tym hoteli, restauracji i biur turystycznych oraz badała opinie turystów. Wyniki wskazują na wciąż niską jakość obsługi w niektórych obiektach, spowodowaną m.in. brakiem profesjonalnych szkoleń dla nowo zatrudnionych pracowników. Jest to spowodowane dużym odpływem przeszkolonej kadry w trakcie pandemii COVID-19. Największy problem dotyczył zatrudniania pilotów wycieczek przez biura podróży, które w trakcie sezonu nie były w stanie sprawdzić kompetencji osób, ktore zatrudniają.
Najczęstsze problemy zgłaszane przez turystów dotyczyły:
- niedoświadczonych pracowników w obsłudze hotelowej,
- przypadkowych osób zatrudnianych jako piloci wycieczek lub kierowcy autokaru bez doświadczenia w obsłudze wycieczek zorganizowanych,
- ograniczonych możliwości skorzystania z pełnej oferty usług w sezonie turystycznym.
Fundacja przygotowała raport wskazujący kluczowe obszary wymagające poprawy. Choć branża zaczyna się odbudowywać, wciąż potrzebne są systemowe rozwiązania wspierające rozwój lokalnej turystyki.